Kempen Berbilang Bangsa

Usaha-usaha Memupuk Perpaduan Kaum - Menyusun semula masyarakat dari segi politik ekonomi dan sosial - Mengadakan peraturan dan undang-undang untuk memelihara keharmonian antara kaum - Mengadakan kempen-kempen tentang perpaduan. Contoh kempen yang boleh dilakukan ialah Bersama Kita Mengekalkan Budaya Kita atau Budaya Melambangkan Bangsa.


Kk Super Mart Home Facebook

Objektif utamanya adalah untuk menghilangkan sifat individualistik prejudis dan konflik yang biasa berlaku di kalangan masyarakat kita yang berbilang bangsa dan agama.

Kempen berbilang bangsa. Pada pendapat saya banyak kepentingan yang dapat diperoleh jika perpaduan kaum dapat dikukuhkan dalam kalangan masyarakat. Gerakan Islam Ikatan Muslimin Malaysia ISMA mempercayai hubungan penduduk berbilang bangsa mampu dipulih dan diperkukuhkan dengan menjadikan bahasa Melayu yang juga merupakan bahasa perantaraan sebagai elemen nombor satu perpaduan. Langkah tersebut diharapkan dapat menyedarkan anak-anak bangsa tentang akibat kurangnya perpaduan kaum dalam kalangan masyarakat.

- Menaikkan nama baik negara sebagai sebuah negara yang berjaya menyatupadukan rakyat yang berbilang bangsa agama dan budaya. Masyarakat yang harmoni dapat. Bagi negara Malaysia yang berbilang bangsa satu bahasa perlu untuk menyatukan ke semua bangsa tersebut.

KUALA LUMPURPelancaran Kempen Merdeka bersama Coop Bank Pertama CBP baru-baru ini menyuntik semangat keharmonian dan perpaduan dalam kalangan masyarakat berbilang bangsa. Kempen Cintai Bahasa Kita perlulah digiatkan dengan lebih cergas lagi untuk memartabatkan penggunaan bahasa kebangsaan iaitu Bahasa Melayu. Amalan nilai murni ini menjadi tunjang kekuatan sesebuah negara.

Sudah sekian lama kerajaan berusaha untuk memupuk perpaduan di antara rakyat Malaysia. Langkah ini dapat menyemai persefahaman dalam kalangan rakyat berbilang kaum kerana mereka dapat mengenali dan menghayati budaya kaum lain dengan lebih lanjut. Aktiviti bergotong-royong akan mewujudkan semangat kerjasama antara kaumSebagai contoh masyarakat bergotong-royong membersihkan kawasan tempat tinggal.

Mengulas lanjut Anas berkata keikhlasan dan semangat jitu daripada individu-individu yang mahu melihat amalan rasuah dilenyapkan dalam diri masyarakat berbilang bangsa menyaksikan video kreatif kempen Merdekakan Kami Daripada Rasuah mendapat tontonan tinggi di media sosial. Perpaduan dalam pengertiannya ialah penggabungan perihal berpadu bergabung menjadi satu sepakat dll. Langkah yang perlu diambil bagi menangani krisis dalam masyarakat berbilang kaum di Malaysia.

Dalam masa yang sama insiden di Lowyat juga sedikit sebanyak menggugat perpaduan di tanah air. Cogan kataBahasa Jiwa Bangsa dilancarkan pada tahun 1960Akta Bahasa Kebangsaan 1967 telahmemperuntukkan Bahasa Melayu sebagai bahasarasmi perpaduan intergrasi nasional 19. Perpaduan dalam erti kata lain membawa makna hubungan erat yang bersifat kerjasama dan mempunyai satu matlamat yang sama iaitu kemakmuran dan.

Bulan Bahasa Kebangsaan merupakan suatu program yang memfokuskan kempen cintai bahasa Melayu yang dipelopori penganjurannya oleh Dewan Bahasa dan Pustaka. ISU berkaitan hubungan pelbagai bangsa agama dan budaya di negara ini seperti pengenalan tulisan Jawi dan ucapan sempena sambutan perayaan sedikit sebanyak mencerminkan betapa pentingnya usaha lebih serius serta konstruktif dalam mengurus masyarakat berbilang bangsa. Masyarakat yang berbilang bangsa perlu semasa perayaan yang disambut oleh kaum yang lain.

Kempen-kempen yang akan dilakukan haruslah dibuat secara berterusan supaya tidak jadi seperti hangat-hangat tahi ayam sahaja. Kerajaan telah mewujudkan Kempen Minggu Bahasadan Bulan Bahasa bagi menggalakkan penggunaanBahasa Melayu oleh semua kaum. Ia merupakan siri kedua kempen yang bertajuk To Malaysia with Love sempena menyambut Hari Kebangsaan dan Hari Malaysia tahun ini.

Hari ini mereka dengan lantangnya melaungkan Malaysia adalah negara sekular kepada negara-negara lain dengan. Oleh itu perpaduan haruslah diterapkan dari kecil supaya dapat membina jati diri yang kuat dalam diri rakyat Malaysia. Selain itu pihak-pihak sasterawan juga boleh menyumbang tenaga dengan mengadakan majlis.

Hal ini adalah kerana bahasa kebangsaan. Penulis bukan sekadar hanya ingin menyampaikan maklumat berkenaan kempen bahkan yang paling utama adalah setiap dari pembaca mestilah menolak seruan segelintir pihak yang ingin sekali melihat bangsa dan agama kita jatuh dan tersungkur rebah di tanah air sendiri. Membina perpaduan bagi negara berbilang bangsa seperti Malaysia merupakan satu perkara yang tidak mudah.

Mengetahui dan memahami peristiwa yang berlaku dalam sejarah negara seperti tragedi berdarah 13 Mei 1969 sudah tentu golongan muda dan belia akan lebih menghargai perpaduan dan keharmonian yang dikecapi selama ini. 3 Mewujudkan perpaduan antara masyarakat berbilang kaum Seperti yang kita ketahui Malaysia terdiri daripada masyarakat majmuk yakni berbilang kaum termasuklah ras dari melayu cina india dan banyak lagi. Iklan Take Care kempen terbaharu Petronas mengingatkan kembali semangat perpaduan yang wujud dalam kalangan rakyat Malaysia.

Mereka juga akan lebih memahami serta menghormati adat dan budaya sesuatu kaum. Ingin kami tekankan sekali lagi bahawa Bangsa Malaysia bercirikan kebudayaan berbilang kaum di manakebudayaan Melayu menjadi terasnya. Atas matlamat itu ISMA hari ini melancarkan kempen bulan kemerdekaan bertemakan Bahasa Identiti Negara.

Menurutnya keseluruhan penduduk dari 22 blok di kawasan itu terdiri dari berbilang bangsa menunjukkan kesungguhan termasuk mengecat dinding menyediakan pakaian beragam kanak-kanak serta menghias. Hal ini sudah semestinya membawa kepada sifat ethnocentrism atau yang membawa maksud bahawa budaya kita adalah lebih baik berbanding budaya orang lain dan sifat ini akan berlaku di mana-mana dan pada bila-bila masa di. Walaupun kita mempunyai pelbagai bahasa pertuturan tetapi kita rakyat Malaysia sepatutnya hanya menggunakan Bahasa Malaysia.

Jika diselak lipatan sejarah rusuhan kaum pernah berlaku suatu ketika dahulu. Penduduk Malaysia yang terdiri daripada berbilang bangsa boleh hidup aman damai sejak dahulu lagi kerana adanya perasaan saling menghormati dan memahami antara satu sama lain. Tujuan utama pelaksanaan program ini adalah untuk mendidik masyarakat berbilang bangsa khususnya di Malaysia agar dapat menyemarakkan dan seterusnya memartabatkan bahasa kebangsaan negara tersebut dalam pelbagai aspek dan.

Hal ini demikian kerana kebijaksanaan pemimpin kita yang menjadikan perpaduan kaum sebagai keutamaan bagi membina sebuah negara bangsa yang maju menjelang tahun 2020 nanti. Di sini pengaruh realiti sosial takrifan autoriti dijangka memainkan peranan dalam mengawal situasi untuk mengekalkan sesuatu penguasaan. Berbilang bangsa agama dan budaya.

Pengisian dalam kempen Hari Kebangsaan adalah sepenuhnya menjadi tanggungjawab kerajaan untuk mengatur pelan strategi yang paling sesuai dengan keadaan masyarakat Malaysia yang berbilang bangsa dan agama. Usaha yang dilakukan kerajaan ini adalah bagi menjadikan hidup. Perkara ini dapat mengelak berlakunya perselisihan seperti kejadian dalam sejarah hitam negara iaitu peristiwa 13 Mei 1959.

Menurut Pengurus Besar Kanan Komunikasi Strategik Kumpulan Petronas Zahariah Abd Rahman iklan itu menyampaikan. Kita semua adalah berbilang kaum tetapi bangsa kita hanyalah satu iaitu Bangsa Malaysia. Bulan Bahasa Kebangsaan merupakan suatu program yang memfokuskan kempen cintai bahasa Melayu yang dipelopori penganjurannya oleh Dewan Bahasa dan PustakaTujuan utama pelaksanaan program ini adalah untuk mendidik masyarakat berbilang bangsa khususnya di Malaysia agar dapat menyemarakkan dan seterusnya memartabatkan bahasa kebangsaan negara tersebut.

Presiden juga Ketua Pegawai Eksekutifnya Mohd Nor Abd Razak berkata kempen yang bermula pada 14 Ogos sehingga 1 September lalu menerima lebih 300 penyertaan sejajar dengan tema Hari.


Google Image Result Malaysia Prihatin Poster Malaysia Instagram Grid


Pin On Clothes And Shoes


Score A Programme Product Features


Pdf Gender And Ethnicity At Work Occupational Segregation And Disadvantage In The 1991 British Census


Score A Programme Product Features


LihatTutupKomentar
close